Svar: Johannesbrødkernemel
29. september 2022
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, dejligt at høre, at du kunne bruge mit svar :)
Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du tilbereder én flaske af gangen de første 2 måneder, for at forebygge infektioner. Og hvis barnet er født for tidligt eller har medfødte sygdomme bør man tilberede én flaske af gangen i al den tid, hvor barnet får flaske.
Indtil barnet er 4 måneder, bør du også bruge kogt vand, når du tilbereder flaske og afkøle det til 40 grader, før du så kommer mme-pulveret i. Der bruges frisk vand fra den kolde hane, og vandet bør løbe til det er helt koldt...
Som jeg læser vejledningen om johannebrødkernemel, som du har sendt, så kan du koge vandet, piske johannesbrødkernemel i, afkøle til 40 grader, tilsætte MME pulver - og så give flasken med det samme. Og på den måde følge retningslinjerne for flaskegivning selvom du tilsætter johannesbrødkernemel. OG du kan også lave flasker med johannesbrødkernemel, som kan holde sig i et døgn i køleskabet.
Jeg tænker derfor, at du burde kunne lave "johannesbrødkernemel-flasker", hvor du naturligt koger vandet og følger retningslinjerne, stiller det på køl, og når du så skal bruge en flaske, så varmer du det op til 40 grader, tilsætter MME-pulver, ryster flasken, tjekker temperaturen, og giver det til din dreng - så han på den måde får sine "mælkeflasker med johannesbrødkernemel", og alle retningslinjer er stadig overholdt:)
Håber det virker :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske