Svar: Johannesbrødkernemel

29. september 2022

Alder:
1 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev, dejligt at høre, at du kunne bruge mit svar :)

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du tilbereder én flaske af gangen de første 2 måneder, for at forebygge infektioner. Og hvis barnet er født for tidligt eller har medfødte sygdomme bør man tilberede én flaske af gangen i al den tid, hvor barnet får flaske.

Indtil barnet er 4 måneder, bør du også bruge kogt vand, når du tilbereder flaske og afkøle det til 40 grader, før du så kommer mme-pulveret i. Der bruges frisk vand fra den kolde hane, og vandet bør løbe til det er helt koldt...

Som jeg læser vejledningen om johannebrødkernemel, som du har sendt, så kan du koge vandet, piske johannesbrødkernemel i, afkøle til ...

Annonce

... 40 grader, tilsætte MME pulver - og så give flasken med det samme. Og på den måde følge retningslinjerne for flaskegivning selvom du tilsætter johannesbrødkernemel. OG du kan også lave flasker med johannesbrødkernemel, som kan holde sig i et døgn i køleskabet.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeg tænker derfor, at du burde kunne lave "johannesbrødkernemel-flasker", hvor du naturligt koger vandet og følger retningslinjerne, stiller det på køl, og når du så skal bruge en flaske, så varmer du det op til 40 grader, tilsætter MME-pulver, ryster flasken, tjekker temperaturen, og giver det til din dreng - så han på den måde får sine "mælkeflasker med johannesbrødkernemel", og alle retningslinjer er stadig overholdt:)

Håber det virker :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"